Missing link in fietspad langs de Leie

Op 17 mei 2011

Menig fietser/wielertoerist is het reeds opgevallen: tussen het stuwsluis van Sint-Eloois-Vijve (ter hoogte van de yachtclub) en de Pontstraat in Zulte ontbreekt een stuk fietspad. Het gaat om een stukje van 1,4 km, de enige ‘missing link’ tussen Kortrijk en Deinze. De fietser die nu op de rechteroever van de Leie rijdt in de richting van Zulte moet tweemaal (!) de drukke gewestweg N43 oversteken én bovendien 800 meter langs de N43 rijden op een niet afgescheiden fietspad, om daarna zijn weg te kunnen vervolgen langs de boorden van de Leie. Een gevaarlijke situatie, lijkt ons. En vooral niet gezinsvriendelijk. Reden genoeg om in actie te schieten, vindt de Zultse N-VA – afdeling.

Het ontbrekende stuk fietspad bevindt zich deels op grondgebied van Waregem en voor een groter deel op grondgebied van Zulte. Daarom slaan de N-VA afdelingen Waregem – Wielsbeke en Zulte de handen in mekaar: samen stelden we een brief op naar onze respectievelijke
schepencolleges om dit probleem aan te kaarten én zelf voorstellen te doen om dit fietspad te helpen realiseren. Het is immers niet onze instelling kritiek uit te oefenen op iedere steen die door het stadsbestuur wordt verlegd. Wij opteren voor een positieve inbreng en stelden daarom zelf een strategie voor zodat de financiële tussenkomst van de stad minimaal is:

• Een schrijven richten naar de waterwegbeheerder (Waterwegen en Zeekanaal NV), met het verzoek het ontbrekende stuk jaagpad te
    helpen realiseren.
  • Een tweede schrijven richten aan het kabinet van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits,
  • Mogelijks een derde schrijven naar de betrokken provinciebesturen, om er bij de minister op aan te dringen dit ontbrekend stukje te realiseren.

N-VA Zulte mocht reeds een antwoord ontvangen op hun schrijven. Het gemeentebestuur ondersteunt het project en heeft binnenkort een overleg met het kabinet van minister Crevits gepland.

N-VA Waregem – Wielsbeke wacht het antwoord van het stadsbestuur af. Wij houden u op de hoogte.