Dat dit dossier toch tot een goed einde kwam, is mede te danken aan de doortastende houding van N-VA. Dankzij de invloed van N-VA in de provincieraad van Provincie Oost‑Vlaanderen werd de aanvraag voor de tunnel tijdig goedgekeurd, werd het bestek beslist en kon uiteindelijk een aannemer worden aangesteld om de werken uit te voeren.
Binnen de lokale politiek speelde gemeenteraadslid Ward Baeten een cruciale rol. Als fervente fietser en gebruiker van de F7 wees hij reeds jarenlang op de nood aan een veilige onderdoorgang. Hij bleef aandringen bij elke gemeenteraad en raakte het dossier maar niet uit het oog. Dankzij zijn volharding werd de gevaarlijke oversteekplaats aan de Drogenboomstraat eindelijk aangepakt.
Met de aanleg van de tunnel wordt een belangrijke “missing link” weggewerkt. Tot voor kort moesten fietsers op de F7 een onveilige oversteek maken aan de voet van de spoorwegbrug — een situatie ongeschikt voor dagelijks fietsverkeer, laat staan voor scholieren of gezinnen. Met de tunnel verandert dat nu radicaal: de route is – letterlijk – recht, veilig en autoluw.
De opening van de tunnel is niet louter symbolisch. Ze is een voorbeeld van hoe politieke inzet, in samenspraak met lokaal en provinciaal bestuur, structureel kan bijdragen tot verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit. Voor veel inwoners van Zulte — en voor toevallige fietsers op de F7 — betekent dit komende jaren: vlotter, veiliger en meer plezier bij hun dagelijkse verplaatsingen.
In wezen is het resultaat dat de inspanningen van N-VA en Ward Baeten loonde: wat jarenlang stagneerde, is nu realiteit. Dankzij hun volharding kunnen fietsers zich vanaf nu door de tunnel bewegen, weg van het gemotoriseerd verkeer, in alle rust. De fietstunnel in Zulte is daarmee niet alleen infrastructuur — het is ook een duidelijk signaal dat investeren in veilige, duurzame mobiliteit loont.