Opening sterretjesweide

Op 14 oktober 2023

In de marge van de gemeenteraad van 26 september kregen de raadsleden de volgende melding: Op 14 oktober wordt op het kerkhof van Olsene een sterretjesweide ingehuldigd. Dit is een plek waar ouders die hun kindje zijn verloren tijdens de zwangerschap of bij de geboorte terecht kunnen. Op het kerkhof zal een boogconstructie aangebracht worden en een kunstwerk met als titel “de beschermengel”. Bij de verkiezingen van 2018 was het aanleggen van de sterretjesweide één van de punten die N-VA Zulte naar voor schoof. De plannen werden bij het begin van de legislatuur opgesteld, maar de uitvoering liet lang op zich wachten.

Gemeenteraadslid Ward Baeten reageert opgelucht. Het begon frustrerend te worden om dezelfde vraag telkens opnieuw te herhalen. Dit is geen punt met een grote impact op het beleid of het gemeentebudget. Het kan wel een grote betekenis hebben voor mensen die met deze moeilijke situatie geconfronteerd worden. Dat onze gemeente nog steeds niet over zo’n plek beschikt werd ons meer en meer een doorn in het oog.

Een verklaring voor het lange uitstel kwam er niet. Voor de zomer werd vooral het weer als belangrijkste reden aangewezen. Niet het beste excuus aangezien het eerder de bedoeling was om de weide al afgewerkt te hebben 2e zondag van december (2022). Dat zou een symbolisch moment zijn omdat het dan wereld lichtjes dag is. Een dag waarop er bijzondere aandacht is voor overleden kinderen. De belangrijkste conclusie blijft natuurlijk dat we blij zijn dat de sterretjesweide er vanaf 14 oktober definitief zal zijn.